بنام خدا
در هر دقیقه در فضای اینترنت چه اتفاقی رخ میدهد؟ چند سرچ در غول جستجوی گوگل انجام می شود؟ پاسخ در سال گذشته میلادی ۲٫۴ میلیون سرچ در هر دقیقه بود اما امسال از ۳٫۵ میلیون سرچ نیز بیشتر شده است. مطمئنا با گسترش روزافزون نفوذ اینترنت و دسترسی افراد بیشتری به آن این ارقام تقویت نیز خواهند شد. بخش عمده ای از ترافیک جستجوی مطالب و سایت ها در اینترنت نیز بر دوش غول کالیفرنیایی، گوگل خواهد بود.
بله اینترنت یک غول بزرگ است، اکثر ما نیز این غول را می شناسیم و بلدیم چطور برای یافتن مطلب یا سایت مورد نظرمان از آن استفاده کنیم؛ اکثر ما به جستجو کردن تسلط کافی داریم، اما آیا میدانیم چطور باید خود را در صدر نتایج جستجو قرار دهیم؟ اکثرا بر این امر تسلط نداریم. امروزه برای هر کسب و کاری به ویژه کسب و کارهای نوپا و استارتاپ ها اهمیت دارد که در فضای مجازی و جستجوی گوگل به درستی دیده شوند. اگر هم شما بخواهید برای دیده شدن بهتر کاری انجام دهید با انبوهی از مطالب از کارشناسان مختلف روبه رو می شوید که نکاتی را به شما گوشزد کرده اند اما اگر متنی خواندید که به اندازه کافی به اهمیت اعتماد نپرداخته بود آن متن را کلا رها کنید!
اهمیت اعتماد
همه ما اهمیت و جایگاه محوری اعتماد را در جهان واقعی می دانیم. پایه تمام روابط و سنگ بنای موفقیت هاست. شنیده اید که وارن بافت می گوید: ” ۲۰ سال طول می کشد تا شهرت به دست آید و تنها ظرف ۵ دقیقه می تواند از دست برود” خب این چه ارتباطی به یاد گرفتن سئو دارد؟ خلاصه و مختصر: بدون اعتماد شما هیچ چیزی ندارید. اگر دارید سئو کار می کنید و وقت خود را صرف کار روی شبکه های وبلاگی (PBN) و نقشه های لینکی میکنید بدانید که در حال تلف کردن وقت خود هستید.
در عوض به جای تلاش برای شکستن و دور زدن قوانین روی ایجاد اعتماد تمرکز کنید. با اینکار شما خود را از قوانین گوگل که مدام تغییر میکنند تا بتوانند بهتر افرادی که دنبال میانبر می گردند را کاملا در امان نگه می دارید. اگر در ابتدا بیشترین کار برای کمترین پاداش را انجام نمی دهید پس در حال اتلاف وقت خود هستید. ممکن است روش های کوتاه مدتی برای ارتقای رنکینگ خود انجام دهید اما این کارها در گذر زمان پایدار نیستند. و خوب هدف اصلی همین است، کاری کنید که در گذر زمان پایدار باشد.
در این مطلب ابتدا عناصر اساسی و بنیادی سئو را تشریح میکنیم سپس ۱۲ قانون قانون قطعی برای در صدر نتایج جستجوی گوگل ایستادن را بیان خواهیم کرد.
عناصر پایه ای اعتماد
در کل سه پایه اصلی برای اعتماد گوگل وجود دارد. برای پیاده سازی و درک سئو هر چقدر بیشتر روی این موارد کار کنید موفق تر خواهید بود:
۱-طول زمان فهرست گذاری
در نظر بگیرید که هر چقدر زمان بیشتری از آشنایی شما با کسی بگذرد بیشتر میتوانید در رابطه با او اعتماد کنید. مادامی که او با شما خوب رفتار کند و کار پنهانی یا به وضوح غلط انجام ندهد این اعتماد شما بیشتر خواهد شد. گوگل نیز با سبک مشابهی کار میکند وقتی در مورد اعتماد در طول زمان صحبت می کنیم منظور زمان گذشته از لحظه فهرست گذاری شدن است (لحظه ای که گوگل برای اولین بار شما را پیدا میکند و شما در فهرست های خود قرار می دهد.) البته از این زمان مهمتر اتفاقاتی است که در طول این زمان رخ داده است.
عجله نکنید، اعتماد کردن گوگل به شما یک شبه به وجود نمی آید، با حفظ کیفیت به کار خود ادامه دهید، گوگل به مرور به شما اعتماد خواهد کرد.
۲- محتوا
محتوا کاملا حیاتی است. این که چقدر خوب نوشته شده باشد و چه قدر ارزش برای جستجوگر به همراه بیاورد نیز برای موفقیتش در نظر گوگل کاملا ضروری است. بخش عمده ای از ۱۲ قانون که در ادامه خواهیم آورد نیز بر پایه همین قائده بنا شده اند. مسیر ایجاد محتوای دقیق و جذاب که برای مصرف کننده نهایی ارزش بالایی به همراه می آورد را با دقت طی کنید تا به تسلط کامل در جستجو برسید
۳- موثق بودن
موثق بودن به داشتن لینک در دیگر سایت ها بر می گردد. اما همه چیز فقط تعداد لینک ها نیست. آنچه مهمتر از تعداد لینک هاست کیفیت و اعتبار لینک ها است. این که لینک ها از چه سایت هایی آمده باشند، طبیعی هستند یا غیرمعقول و ساختگی؟ همه لینک ها از یک سایت آمده اند یا از سایت های معتبر مختلف از سرتاسر جهان؟ چه تعداد از لینک ها توسط گوگل پیدا شده اند و چقدر دیگر افراد روی این لینک ها کلیک کرده اند همگی از تعداد لینک ها مهمتر هستند. این اعتبار و موثق بودن نیز در طول زمان به دست می آید و تلاش برای ایجاد آن به صورت صوری و یک شبه بیشتر آسیب زا خواهد بود. گوگل با استفاده از الگوریتم هایی میتواند شبکه های وبلاگی را شناسایی کند و برای استفاده کنندگان از آنها امتیاز منفی قائل شود. (شبکه های وبلاگی مجموعه ای از سایت ها و بلاگ های صوری متعلق به یک نویسنده هستند که مدام به یک دیگر لینک میشوند.)
جستجوی گوگل
۱۲ قانون بنیادی جستجو
۱- سرعت سایت
برخی ویژگی های سایت شما باعث می شوند تا در نتایج جستجوی گوگل در جایگاه مناسبی قرار بگیرید و سرعت سایت یکی از مهمترین آنهاست. این مسئله از چند عامل در الگوریتم های مختلف گوگل نشأت گرفته است. شما باید مطمئن باشید که سایتتان سریع لود میشود، آن هم نه فقط در همان منطقه جغرافیایی و کشور خودتان بلکه در سرتاسر جهان. از این چند ابزار نیز میتوانید کمک بگیرید:
از Google Page Speed کمک بگیرید تا سرعت صفحه خود را آنالیز کنید. توضیحات این گزارش را نیز مد نظر قرار دهید؛ علاوه بر این میتوانید از ابزارهایی نظیر GTMetrix , Pingdom و Varry نیز استفاده کنید.
اگر سایت شما در سرتاسر جهان بیننده دارد می توانید از یک CDN (شبکه ارائه محتوا) استفاده کنید تا محتوای سایت شما در همه جا با سرعت مناسب لود شود و سرعت آن منحصر به منطقه خود شما نباشد. علاوه بر این می توانید از سایت ها و ابزارهای ارتقا سرعت نظیر ابزارهای Caching نیز استفاده کنید.
علاوه بر اینها در نظرداشته باشید بخش عظیمی از کاربران اینترنت با موبایل خود از نت استفاده میکنند. پس یادتان نرود از ابزار AMP گوگل نیز برای مناسب سازی سرعت سایت در موبایل نیز استفاده کنید. سایت AMP Analytics نیز بسیار مفید است.
۲- تجربه کاربری
گوگل واقعا به تجربه کاربری اهمیت می دهد. البته این مسئله قدیمی است و منحصر به الان نیست. بسیاری از تغییرات در الگوریتم ها در سالهای اخیر بر روی داشتن تجربه کاربری عالی برای کاربران تمرکز کرده اند. این توصیه ها قطعا می تواند مفید واقع شود:
استفاده از تبلیغات و بنرها را در صفحه اول سایت (بخشی که قبل از اسکرول دیده می شود) را کمتر کنید
حرکت در سایتتان و رفتن از بخش های اصلی به یکدیگر را راحتتر کنید.
از حرکات و تکنیک های غیرمعقول مثل ارسال به آدرس های دیگر؛ محتوای پنهان (با این کار محتوایی که به موتور جستجو نشان داده می شود متفاوت از محتوای دیده شده توسط کاربر است) یا غیره استفاده نکنید. این کارها در طول زمان باعث می شود گوگل به شما نمره منفی بدهد و اعتبار شما را کم قلمداد کند.
۳- اعتبار دامنه
اعتبار دامنه و تعداد لینکهای ورودی به آن باید در هر آموزش سئو ذکر شود. همانطور که بیان شد مهمتر از تعداد لینک های برقرار شده منبع و کیفیت آن لینک هاست، این امر هم یکشبه محقق نمی شود. پس به جای تلاش برای تحول در زما کوتاه بلندمدت تر نگاه کنید و سعی کنید با ایجاد و کسب لینک های معتبر از سایت های خوشنام و معتبر در طول زمان اعتبار سایت خود را افزایش دهید.
۴- کیفیت محتوا
کیفیت محتوا برای سئو اهمیت بسیار زیادی دارد. چقدر خوب نوشته شده است؟ آیا پر از غلط های نگارشی و تایپی و گرامری است و به خوبی مرتب نشده است؟ آیا ارزش زیادی را به خواننده منتقل می‌کند یا فقط طوری ظاهرسازی شده است تا بتواند یک کلیدواژه را بیان کند؟ الان دیگر نمی توانیم از کیفیت سرسری عبور کنیم؛ شاید میشد چند سال پیش اینکار را انجام داد و موفق باقی ماند اما امروزه اگر روی کیفیت وقت نگذارید در حال تلف کردن زمان خود هستید.
۵- طول محتوا
اندازه یک مطلب مهم است، اما نباید اطناب زیادی داشته باشد. بلکه خواسته ما نوشتن مطلبی است که خواننده واقعا از آن استفاده کند. ترجیجا بیشتر از ۲۰۰۰ کلمه. کمتر از آن فایده چندانی نخواهد داشت. وقتی اعتبار دامنه شما بالا باشد و مطالب اصیل و طولانی را ارائه دهید بلیط طلایی پیشرفت خود را به دست آورده اید.
بررسی های مختلفی به این نتیجه رسیده اند که صفحه های با رتبه یک عمدتا ۲۰۰۰ کلمه یا بیشتر محتوا دارند. براساس مطالعات انجام شده توسط Backlinko روی داده های عرضه شده توسط SEMRush میانگین طول مقالات صفحات نخست جستجو ۱۹۸۰ کلمه بوده است.
آیا مقالات طولانی رتبه های بهتری به همراه می آورند؟ بله؛ علاوه بر رتبه های مناسب این مطالب ارزش و آورده بیشتری به خواننده میدهند؛ بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند که باعث افزایش اهمیت و بهبود جایگاه آنها در طول زمان میشود. علاوه بر این ممکن است این مطالب به عنوان مرجع توسط دیگر مطالب لینک شوند که اعتبار زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد.
۶- کلیدواژه کانونی
واضح است که کلیدواژه های کانونی که مشخص کننده موضوع و هدف متن هستند برای گوگل اهمیت دارند و همیشه اهمیت داشته اند. موتورهای جستجو نظیر گوگل میخواهند بدانند که به طور قطعی یک بخش از متن به کلیدواژه کانونی مربوط است. اما شما نمی توانید این قضیه را تشدید کنید. شما نمی توانید به صورت غیراساسی و بیش از حد از کلیدواژه کانونی استفاده کنید. باید کاملا طبیعی بخشی از متن شده باشد. در واقع باید در حالی که برای انسان ها نوشته شده بتواند موتور جستجو را نیز هدف قرار دهد.
بهترین راه برای انجام این کار چیست؟ گوگل از جستجوی معنایی استفاده میکند و حالا هم از روش جستجوی فهرست ذاری مخفی معنایی (LSI) استفاده میکند. این روش یک روش پیشرفته است که به گوگل اجازه میدهد بفهمد معنای عبارات و جمله ها تا چه میزان با کلیدواژه کانونی همخوانی دارد. پس گوگل می تواند تشابه و همخوانی متن با کلیدواژه ها را درک کند.
کلیدواژه ها را در متن استفاده کنید، نه فقط در متن بلکه در عنوان، توضیحات متا، و آدرس URL. باید حتما از کلیدواژه در آدرس صفحه و عنوان صفحه استفاده کنید با یک فهرست دقیق که دارای کلیدواژه کانونی است آن را به عنوان URL صفحه مربوط کنید. علاوه بر این از شلوغ کردن عنوان URL خودداری کنید و کلمات زیادی را در آن قرار ندهید.
۷- حضور چندرسانه ای
امروزه پادکست ها و ویدئوها در اوج توجه قرار گرفته اند. گرچه اهمیت متون نوشتاری کماکان بالا خواهد بود اما با توجه به افزایش سرعت اینترنت در سراسر جهان، این مدل از رسانه های سریعتر بیشتر بین مردم جا باز خواهند کرد. علاوه بر این امروزه موتور جستجوی گوگل به دنبال ارتقای درک خود از ساختار ویدئوها و صداها و علی الخصوص تصاویر دارد.
یک نکته بسیار مهم که باید در نظر داشته باشید این است که حتما یک تصویر با کیفیت و بزرگ به همراه نوشته خود ارائه دهید.
۸- تعامل
محتوای شما تا چه اندازه درگیر کننده است؟ آیا باعث می شود مخاطب به خواندن آن ادامه دهد یا بعد از خواندن یکی دو پاراگراف آن را رها میکند؟ گوگل تفاوت را می فهمد. شما باید روی تعاملی و درگیرکننده بودن محتوا تمرکز کنید. چندراه برای اینکار هست البته باید در نظر بگیرید که مخاطب باید چند دقیقه با مطلب شما درگیر باشد و هر چه طولانی تر بهتر!
تمرکز خود را روی موضوع اصلی حفظ کنید و از اصل مطلب دور نشوید.
از لیست های شماره دار و بولت ها استفاده کنید (باعث بهبود خوانایی مطلب می شود)
مطلب را با عنوان و تیتر بخش بندی کنید.
مطلب را روان و قابل فهم ارائه کنید تا مخاطب به خواندن آن جذب شود.
۹- مناسب سازی برای موبایل
امروزه تعداد جستجوی وب در موبایل با کامپیوتر برابری میکند و حتی بیشتر هم شده است. اگر صفحه سایت شما به درستی روی موبایل بارگذاری نمی شود پس کلا در حال کار بیهوده هستید. سایت شما باید تعاملی باشد. باید روی موبایل و تبلت و کامپیوتر به درستی لود شود و البته سریع باشد. شما می توانید از سازوکار Bootstrap روی وردپرس برای انجام اینکار استفاده کنید و با استفاده از یک پوسته پاسخگو برای موبایل سایت خود را برای نمایش با موبایل مناسب سازی کنید.
۱۰- سطح خوانایی صفحه
لازم نیست برای رسیدن به رتبه اول در جستجوی گوگل در حد دکترا و مقالات پیشرفته علمی بنویسید اما باید سطح و محتوای شما از عموم مطالب موجود بهتر باشد. در برخی موارد به ویژه موارد خصوصی ممکن است نوشته هایی با سطح پایین تر از معمول هم موفق باشند اما در کلیدواژه های تخصصی که سایت های مختلفی برای آنها مطلب می نویسند باید در سطح بالاتری ظاهر شوید و حرف تازه ای را از نگاه حرفه ای بیان کنید. باید سطح خوبی از واژگان داشته باشید، تسلط زبانی و نوشتاری خوبی داشته باشید تا بتوانید کیفیت محتوای خود را با قالب خوبی که ارائه می دهید ارتقا دهید. اگر میخواهید مطلب اول گوگل باشید سعی کنید به جای دبیرستانی بودن دانشگاهی باشید!
۱۱- ارجاع به منبع
به منابعتان ارجاع دهید، اگر به یک مطالعه و تحقیق که مطلب شما را تایید میکند اشاره میکنید به آن مطلب ارجاع دهید و لینک بگذارید. به یاد داشته باشید که اینترنت بر پایه لینک ها ساخته شده است. به همه منابع ارجاع دهید تا علاوه بر ارتقای پشتوانه مطلب بتوانید اعتبار خوبی برای سایت خود بسازید و خود را حرفه ای و موثق جلوه دهید. استفاده از لینک ها در زمان ارائه یک مبحث علاوه بر بهبود نوشته شما در بهتر کردن سئو نیز بسیار موثر خواهد بود.
۱۲- به بینش منحصر به فرد خودتان برسید
مطلب شما باید به بینش و نگرش خاص و منحصر به فرد شما برسد. مطالب این و آن را از اینترنت در سایت خود بازنویسی نکنید، ویژگی و نگارش خاص خود را داشته باشید، طوری بنویسید که امضای منحصر به فرد شما پای تمام مطالب شما باشد. مطلب و محتوای شما از دیگران متمایز شده باشد و مخاطب بتواند بدون آنکه نام نویسنده را ببیند پی ببرد که مطلب متعلق به شماست، در واقع بتواند امضای شما را در تمام نوشته تان حس کند. کار خود را با بینش خود ارائه دهید، قلمتان را به دست خودتان بسپرید نه دست دیگران. اینها نشانگر این است که شما با عمق بالایی به مطلب فکر کرده اید، در موردش مطالعه کرده اید تا یک مفهوم جدید را با بینشی مشخص و دقیق به مخاطب منتقل کنید؛ همه اینها دیر یا زود شما را از نویسندگان معمولی متمایز میکند و به شما در بهتر دیده شدن کمک شایانی خواهد کرد.
Posted in: توسعه سایت