مرکزنوآوری فرهنگی امید
از on 15 مرداد, 1398
39 views

به نام خدا

پرسنا (Persona) چیست؟
چکیده این مطلب : انتشار : 1397/10/23

یکی از عناصر مهم بازاریابی شناخت مناسب مشتری است. اینکه بدانید در واقع چه نوع افرادی از محصول استفاده میکنند، باعث میشود که از طرفی برای جذب و جلب رضایت این نوع افراد تلاش کنید و از طرفی وقت و هزینه زیادی را در امر بازاریابی برای افرادی که به مشتریانتان تبدیل نخواهند شد، هدر ندهید. هدف این مقاله، معرفی یک تکنیک است که بوسیله ی آن میتوانید آگاهی و شناخت خوبی نسبت به مشتریانتان پیدا کنید. 

پرسنا (Persona) چیست؟
پرسنا به خصوصیات و ویژگی های مشتریان ایده آل برای یک محصول گفته میشود. در ادامه به مراحل طراحی پرسونا برای یک طرح میپردازیم.

گام اول: چه مشکلی را حل میکنید؟
شما در ذهنتان یک ایده برای حل مشکل دارید و میخواهید آنرا پیاده سازی کنید. اما اشتباه نکنید. اینکه راه حل شما چیست در درجه اول اهمیت ندارد. مهم مشکلی است که مشتریان شما دارند و راه حل هایی که متناسب آنها وجود دارد. باید حواستان باشد که ممکن است راه حل و طرح شما بهترین نباشد. پس ابتدا باید شناخت مناسبی نسبت به مشکلی که قصد حل آنرا توسط طرحتان دارید، پیدا کنید.

گام دوم: چه کسانی این مشکل را دارند؟
اگر یک بازار وسیع را انتخاب کنید، یک عمل بی فایده است.شما باید این بخش را با ریزبینی تکمیل کنید. مثلا برای این مرحله مشخص کردن "مردان و زنان بالای 25 سال که به فست فود علاقه دارند و در شهرهای بزرگ زندگی میکنند و از گوشی های هوشمند استفاده میکنند" یک مثال خوب برای یک استارتاپ مربوط به یک رستوران است که قصد طراحی سیستم سفارش غذا دارد.

گام سوم: اول سراغ چه کسی میروید؟
کدام دسته از افراد پتانسیل تبدیل شدن به مشتریان دائمی را دارند؟ کدام افراد از محصول استقبال میکند؟ آیا به راحتی میتوانید به آنها دسترسی داشته باشید؟ آیا آنها میتوانند از محصول استفاده کنند؟

در این بخش آنالیز و انتخاب هر کدام از این افراد بسیار مهم و حیاتی است. اگر تعداد زیادی را انتخاب کنید و یا انتخاب اشتباهی داشته باشید، ممکن است برای استارتاپ خطرآفرین باشد. از طرفی انتخاب مناسب در این مرحله باعث میشود که مشتری واقعی پیدا شود. مشتری ای که از محصول استفاده میکند و عامل موفقیت و سوددهی استارتاپ میشود.

گام چهارم: ساخت پرسونا
در این مرحله باید به ریزترین جزئیات توجه کنید. برای طراحی پرسونا، میبایست بر اساس مشتری های حقیقی و اطلاعاتی که در این زمینه بدست آوردید، یک پروفایل نیمه واقعی از مشتری ایده آل محصولتان طراحی کنید. هدف از این کار، شناخت شخصیت، الگوی رفتاری، انگیزه و اهداف آنها برای استفاده از محصول شماست.
هدف تعیین یک سری شغل و یا افراد خاص نیست، بلکه مشخص کردن الگوهای رفتاری، ویژگی و اهداف مشترک میان مشتریان است.


این پروفایل، باید به سؤالات زیر پاسخ دهد:
•    جنسیت آنها چیست؟
•    در چه رنج سنی قرار دارند؟
•    میزان درآمد آنها چقدر است؟
•    موقعیت جغرافیایی آنها کجاست؟
•    چه میزان تحصیلات دارند؟
•    سابقه کاری آنها چگونه است؟
•    انگیزه آنها برای استفاده از محصول چیست؟
•    از چه چیز بیش از همه میترسند؟
•    اهداف آنها چیست؟
•    چه چیز آنان را ناامید میکند؟
•    برای تعطیلات به چه جاهایی میروند؟
•    اخیرا چه محصولاتی را خریده اند؟
•    چرا از محصولات دیگر استفاده نمیکنند؟
•    چه ویژگی هایی را از محصول انتظار دارند؟
•    چگونه محصولات را ارزیابی و انتخاب میکنند؟
•    اطلاعاتشان را از کجا بدست می آورند؟
•    از چه وبسایت و یا اپلیکیشنی استفاده میکنند؟
•    آیا روزنامه میخوانند؟ تلویزیون تماشا میکنند؟ آیا از رادیو استفاده میکنند؟

پرسنا منفی(Negative Persona) چیست؟
پرسنا منفی درست نقطه مقابل پرسنا است. به این معنی که پرسنا در بازاریابی بر مشتری های ایده آل تمرکز دارد که ما باید برای خدمت رسانی به آنان بکوشیم ولی پرسنا منفی بر گروه هایی که باید از دسته بندی مشتریان شما حذف شوند.
پرسنا منفی می‌تواند مشتریانی باشد که به عنوان مثال برای بدست آوردن آنها باید هزینه زیادی صرف کنید و یا کسانی که باوجود صرف هزینه زیاد در جذب آنها، تمایلی به استفاده از محصولات و خدمات شما ندارند.

نتیجه گیری

با استفاده از شخصیت، الگوهای رفتاری و اطلاعاتی که از طریق پرسونا بدست می آورید، میفهمید که محصولتان را باید برای چه قشری آماده کنید. چگونه در آنها ایجاد انگیزه کنید تا مشتریانتان را جذب کنید و راضی نگه دارید. در رقابت با محصولات مشابه، شناخت بیشتری روی مشتری پیدا میکنید و میتوانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید. همینطور راههای تبلیغات و جذب مشتری را به خوبی پیدا میکنید و میتوانید از این طریق روز به روز به تعداد مشتریان دائمی خود اضافه کنید.

 

نویسنده : محمد صمدی