مرکزنوآوری فرهنگی امید
از on 15 مرداد, 1398
65 views

به نام خدا

چگونه پایه‌های کسب و کار خود را تقویت کنیم؟
چکیده این مطلب : انتشار : 1397/07/29 0 نظر 364 بازدید

کد مقاله: 101-18

حفظ بقاء و ماندگاری یک کسب و کار، از راهاندازی آن به مراتب دشوارتر است. اگر کسب و کاری را به تازگی شروع کردهاید و یا تصمیم گرفته اید استارت آپی برای خود راه بیندازید، باید بتوانید آن را سر پا نگه دارید. آمار و ارقام نشان میدهد، تقریبا نود درصد کسب و کارها، بعد از ایجاد شدن قادر نیستند خود را حفظ کنند و از بین میروند. بقاء و نگهداری یک کسب وکار، فرآیند چندان آسانی نیست، اما با وجود این، کسب وکارهای متعددی بودهاند که توانستند از موانع عبور کرده و به سوددهی برسند و حتی خود را قوی‌تر از گذشته کنند.

حفظ بقاء و ماندگاری یک کسب و کار، از راهاندازی آن به مراتب دشوارتر است. اگر کسب و کاری را به تازگی شروع کردهاید و یا تصمیم گرفته اید استارت آپی برای خود راه بیندازید، باید بتوانید آن را سر پا نگه دارید. آمار و ارقام نشان میدهد، تقریبا نود درصد کسب و کارها، بعد از ایجاد شدن قادر نیستند خود را حفظ کنند و از بین میروند. بقاء و نگهداری یک کسب وکار، فرآیند چندان آسانی نیست، اما با وجود این، کسب وکارهای متعددی بودهاند که توانستند از موانع عبور کرده و به سوددهی برسند و حتی خود را قوی‌تر از گذشته کنند.

راهاندازی یک کسب و کار، مانند ساخت یک ساختمان است. همانطور که یک ساختمان برای استحکام و ماندگاری، نیازمند است اجزای آن با یکدیگر هماهنگی داشته باشد، کسب و کار هم برای ماندگاری، نیازمند هماهنگی در تمام بخش های خود است. برای تقویت کسب و کار، به ستون و پایه هایی نیاز دارید که بتواند فشارها را تاب بیاورد و تحمل کند. نیاز به زیر پیهایی خواهید داشت که بتواند وزن ناشی از موانع و مشکلات کار را تاب بیاورد. در ادامه شما را با چند اصل مهم که باعث تقویت پایه های کسب و کارتان می شود، آشنا خواهیم کرد:

هدف گذاری:

هر ایدهای که در سر داریم یا هر حرکتی که در زندگی انجام میدهیم، در پی رسیدن به هدفهای ماست. برای شروع یا ماندگاری یک کسب و کار اولین گام تعیین هدف است. باید مشخص کنید دقیقا چه می خواهید؟ دور نما و آینده کاری خود را مشخص کنید. از خود بپرسید که برای رسیدن به اهدافتان، باید چه هزینههای مادی و معنوی بپردازید؟  آیا هدفتان ارزش و قدرت کافی برای آن سرمایه گذاری کنید؟

پاسخ به این سوالات می تواند در تعیین هدف و ارزشیابی کسب و کارتان مفید باشد.

شناخت و ارزیابی:

باید مسیر پیشروی خود را شناسایی کنید و دربارهی هدف خود تحقیقات کافی انجام دهید. تمام جوانب کار و زیر و بم آن را بررسی کنید تا ریسک خطر را تا حد ممکن کاهش دهید. اطلاعات خود را به روز نگهدارید و سعی کنید بر دانش خود بیفزایید. افراد موفقی را که در زمینه کاری شما هستند را شناسایی کنید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.

تزریق امید:

در ابتدای مسیر راه‌اندازی یا رشد کسب و کار، موانع و دست‌اندازهای متعددی وجود دارد که ممکن است شما را به زمین بزند، اما شما باید خود را به نیروی امید تجهیز کنید. اگر امیدوار باشید و به موفقیت خود ایمان داشته باشید، حتما راهی برای رسیدن به نقطه ایده‌آل کسب و کارتان پیدا خواهید کرد. اگر در دنیای مدرن و متغیر امروز، دری به رویتان بسته شد، ناامید نشوید و در دیگری را بکوبید.

استارتاپ

محکم کاری:

احتمالا این مثال را زیاد شنیده اید که می گویند، کار از محکم کاری عیب نمی کند. این ضرب المثل دقیقا یکی از ارکان شروع و ماندگاری کسب و کار است. اگر چه برای راهاندازی یک استارتاپ یا تجارت، مقداری ریسک را باید متحمل شوید اما باید پایه های کسب و کار را خود را از ابتدا محکم بچینید. از عقد قرار داد، توافق و تعهدات با کارمندان گرفته تا ریزه کاری های حقوقی. پیشنهاد ما به شما این است همواره با یک مشاور حقوقی و یا مشاور کسب و کار، مشورت کنید.

استفاده از نیروهای خلاق :

تجارت برای ماندگاری و بقاء خود نیازمند وجود کارمندان فعال، خلاق و با انگیزه است. حضور یک تیم خلاق و با استعداد، کسب و کار را پویا و فعال نگه می دارد. کسب و کار خود را دستهبندی و تقسیم وظایف کنید. اگر در حیطه و بخشی صاحب تخصص و رای نیستید، از افراد متخصص بهره بگیرید. این تفکر مسموم را به دور بیندازید که خودتان به تنهایی باید از عهده انجام همه کارها برآیید.

سیستم مدیریت کارآمد:

همانطور که کارمندان و پرسنل یک کسب و کار، باید خلاق و با استعداد باشند، مدیر یا کارفرما هم باید با حیطه کاری و تخصص خود آشنایی داشته باشد و بتواند با توانمدی آن را اداره کند. سیستم مدیریت کارآمد می تواند پایه های کسب وکار شما را محکم تر کند.

همگام شدن با تغییرات روز دنیا:

استفاده از روشها و اسلوبهای قدیمی نمیتواند ماندگاری کسب و کار را تضمین کند. دنیای امروز با سرعت چشمگیری تغییر و رشد می کند و محصولات و خدمات امروز نمی تواند پاسخگوی نیازهای آتی باشد.

امروزه دیگر نمی توان روی یک راهکار یا دستورالعمل به مدت طولانی حساب باز کرد و اگر نتوانید همگام با سرعت بالای تکنولوژی گام بردارید ، ایستایی و سکون باعث می شود از بازار کنار زده شوید.

شتابدهنده امید

استفاده از فضای دیجیتال:

فضای دیجیتال و دنیای مجازی را در گسترش کسب و کارتان نادیده نگیرید. می توان گفت امروزه تمام مردم از فضای مجازی و دیجیتال استفاده می کنند و اگر تعداد کمی هنوز با دنیای وب آشنا نباشند، به زودی این تعداد قلیل هم به اکثریت خواهند پیوست. در نظر داشته باشید یکی از ارکان مهم برای رشد و ماندگاری کسب و کار در آینده، استفاده از دنیای مجازی است.

سخن پایانی:

برای رسیدن به نقطه ایدهآل و استحکام پایه های کسب و کار نیازمند رعایت اصول و قواعد مختلفی در زمینه کاری خود هستید. باید پویا و فعال باشید و بتوانید از فرصتهای خود به نحو بهینه استفاده کنید تا به نتیجه مورد نظر خود برسید.

«موفق باشید»

 

| نویسنده: سیما گودرزی |