ژانویه 4, 2018 از
بنام خدا
بسیار خوشحالیم از این که دوباره فرصتی به دست آمد تا بتوانیم با یک مقاله دیگر دقایقی را در کنار شما باشیم.
شعار تبلیغاتی، شعار تجاری، شعار سازمانی و ……. امروزه شاید بیش از هر زمان دیگری نقش پر‌رنگی را در کسب‌وکار ما ایفا می‌‌نماید.
در این مقاله قصد داریم به تکنیک‌هایی کاربردی اشاره کنیم که شما با به کار بستن آن‌ها می‌‌توانید در زمانی کوتاه یک شعار تبلیغاتی قدرتمند بسازید.
برای ساخت شعار تبلیغاتی به دنبال استفاده از واژه‌های خاص باشید.
واژه‌های خاص کلماتی هستند که قسمت سمت راست مغز ما را فعال کرده و با سرعت بالایی در مغز ما جا خوش می‌کنند.
اگر به معنای کلمه خاطره‌انگیز توجه نمایید متوجه می‌شوید که این کلمه از واژه خاطره ناشی شده است.
خاطره یعنی چه؟
هر چیزی که در ذهن ما جا خوش کرده است یا به اصطلاح روی سی‌دی مغز ما به خوبی حک شده است.
حال به چندتا از خاطره‌های خود فکر کنید.
روز خواستگاری‌تان.
روز جشن فارغ‌التحصیلی‌تان( البته در زمان ما زیاد مد نبود!)
یک روز برفی که ماشین‌تان در پارکینگ گیر کرده بود.
روزی که متاسفانه تصادف کردید.
روزی که یک فرصت شغلی بسیار عالی به شما پیشنهاد گردید و ……
دقت کنید که در تمام این خاطرات تصاویر وجود دارند. پس این تصاویر هستند که خاطرات ما را می‌سازند و تصاویر خاطره‌انگیز هستند.
حال می‌توان نتیجه گرفت که:
اگر قصد دارید یک شعار تبلیغاتی یا یک نام تجاری قدرتمند و خاطره‌انگیز بسازید، نقش واژه‌های خاص که تصاویر را زنده می‌کنند فراموش نکنید.
مثال
شعار تبلیغاتی شرکت رادیاتور ایران
در سفر باید شناخت
معمولا سفر برای همه ما یک تصویر را زنده می‌کند. ضمن این که در این شعار تبلیغاتی به معنا هم توجه زیادی شده است.
یک گزینه با دو مفهوم که نشان از کارکرد این محصول در سفرهای ما دارد.
در عین حال که یک ضرب‌المثل قدیمی و معروف هم هست.
حال در برابر این شعار تبلیغاتی خوب می‌توان یکی از نمونه‌های ضعیف را مثال زد.
زر ماکارون
شایسته ذائقه ایرانی!
خوب به نظر شما شایسته، ذائقه، ایرانی، کدام‌یک از این واژگان می‌توانند خاص باشند یا تصویر خاطره‌انگیزی را برای شما بسازند؟
کما این که زرماکارون، می‌توانست از واژگانی مثل طلایی، ماکارونی، بشقاب و …. در شعار تبلیغاتی خودش استفاده نماید و واژگانی خاص را به مشتریان القا کند.
به یک نمونه شعار تبلیغاتی اپل توجه نمایید که بابت آی‌پاد از آن استفاده می‌نمود.
هزارآهنگ در جیب شما A thousand songs in your pocket
اپل با این شعار تبلیغاتی قدرتمند خودش را به صدر فروش این محصول رسانید.
هزار یک واژه خاص به معنی زیاد و جیب شما هر دو می‌توانند خاص بوده و تصاویری را در ذهن ما ایجاد نمایند.
اما در برابر اپل به شعار تبلیغاتی شرکت اچ‌پی توجه نمایید.
یک فرصت بسازید . Make it matter
یعنی چه؟
فرصت یا موقعیت چه تصویری را برای ما به وجود می‌آورد؟ این یک جمله کاملا انتزاعی و غیر قابل تجسم است.
اما یک مثال دیگر از قدرت شعار تبلیغاتی با واژگان خاص برای شما می‌زنیم تا بیشتر به اهمیت آن پی ببریم.
در ابتدای دهه ۷۰ میلادی یعنی حدود سال ۱۳۵۰ رهبران سیاسی و نظامی آمریکا یک تئوری برای خود ساختند که شکل یک شعار تبلیغاتی را داشت.
تئوری دومینو The domino theory
اگر حکومت ویتنام سقوط می‌کرد تمام کشورهای آسیای جنوب‌شرقی در دام کمونیست می‌افتادند!
tagline
slogan
این یک توجیه قدرتمند و استعاره تصویری برای جنگ ویتنام بود.
در یک مثال دیگر از یک برند معتبر ساعت نام می‌بریم.
برند ساعت مووادو سا‌لها پیش از این شعار تبلیغاتی استفاده نمود:
ساعت موزه‌ای The museum watch
یک شعار تبلیغاتی موفق و در خاطرمان.
استفاده از کلمه موزه یک نماد مشخص و تصویری است.
متاسفانه بعدها این نام تجاری از شعارهای تبلیغاتی انتزاعی مثل این‌ها استفاده کرد:
هنر زمان The art of time
آیا این واژه معنایی را در ذهن شما القا می‌کند؟
مدرنتیه رو به جلو در این زمان Modern ahead of its time
آیا این واژگان در شما تاثیری به وجود می‌آورد؟
پس تا جایی که می‌توانید برای طراحی شعارهای تبلیغاتی از واژگان خاص با القای تصویری استفاده نمایید.
در ادامه اما پیشنهاد می‌کنیم تا ۵ مقاله شعار تجاری زیر را مطالعه نمایید
Posted in: برندینگ