ژانویه 4, 2018 از
بنام خدا
۵ تکنیک برای ساخت یک شعار تبلیغاتی و تجاری ماندگار
شعار تبلیغاتی و تجاری، امروزه هم‌پایه نام‌های تجاری دارای اهمیت فراوانی است.
یکی از خدماتی که مجموعه ما (هزارمدیر) برای مشتریان انجام می‌دهد، ساخت شعارهای تجاری، همپای با نام‌های تجاری است.
قصد داریم در مقالاتی زنجیره‌ای، ۵ تکنیک بسیار کاربردی را که توسط برترین مشاوران برندسازی در دنیا به کار گرفته می‌شود برای شما بازگو نماییم.
پیشنهاد می‌کنم این سری مقالات را با دقت دنبال کنید.
مطمئن باشید در انتها، نکات بسیار ارزشمندی را فرا خواهید گرفت.
تکنیک اول RHYME قافیه
در یک شعار تبلیغاتی، تجاری و گاهی اوقات در یک نام تجاری هم این تکنیک می‌تواند به کار برده شود.
یکی از معروف‌ترین و پربازده‌ترین این نوع شعارها، شعار کمپانی لکسوس است.
شعار
DECEMBER TO REMEMBER
دسامبرهای خاطره‌انگیز!
ماه آخر میلادی یعنی دسامبر دقیقا مثل شب عید ماست.
لکسوس با این تبلیغ و شعار واقعا به یاد ماندنی توانسته به مدت ۲۰ سال یکه‌تاز فروش ماشین‌های وارداتی به ایالات متحده باشد.
تصویری از یک اتومبیل لکسوس با یک روبان قرمز روی سرش.
عجب هدیه خوبی!
کمپانی‌های خودروسازی هرساله ۱۶ میلیارد دلار در آمریکا صرف تبلیغات تلویزیونی می‌کنند.
اما کمپانی لکسوس تنها کمتر از ۲ درصد این مقدار را به خود اختصاص داده.
یعنی ۳۰۰ میلیون دلار که به نسبت رقم کلی، بسیار ناچیز است.
جالب این که بیشتر آن ۹۸ درصد شعارها فراموش می‌شوند اما شعار لکسوس بسیار ماندگار است.
این هم تاثیر بسیار زیاد قافیه در این شعار است.
شعار معروف بعدی که می‌توان از آن نام برد شعار معروف شرکت پست ایالات متحده است.
شعار
!IF IT FITS, IT SHIPS
اگر جا شود، حمل هم می‌شود!
شرکت USPS با ۴۸۸۰۰ کارمند و درآمد سالیانه ۶۸ میلیارد دلار یکی از بزرگترین کسب و کارهای آمریکا است.
طبق تحقیقاتی که صورت پذیرفته است مردم تقریبا شعار هیچ کدام از شرکتهای پستی را به خاطر ندارند به جز این شعار.
در یک شعار تبلیغاتی و تجاری خوب، هیچ ضرورتی وجود ندارد برای این که شما بخواهید تمام داستان خود را تعریف کنید.
مخصوصا زمانی که داستان شما طولانی و پیچیده است.
داستان مربوط به شعار شرکت پستی این معنا را دارد:
هرچیزی که جا بشود حمل می‌شود!
منظور از این شعار هم این است که:
شرکت پستی جعبه‌های متفاوتی دارد که اگر وسایل شما در آن جعبه‌ها جای بگیرد شما هزینه بسیار مناسبی را خواهید پرداخت!
حال تصور کنید که شرکت usps قصد داشت همین جمله را به عنوان شعار خودش انتخاب کند.
چند درصد احتمال دارد که مردم این واژگان را به خاطر بسپارند؟
اما آیا شرکت‌های کوچک‌تر هم ‌می‌توانند برای خود یک شعار تبلیغاتی محلی داشته باشند؟
بله معلوم است که می‌توانند.
یک رستوران غذای دریایی در شهر ابراکتون ماساچوست این شعار را برای خودش انتخاب کرده است:
شعار
!WE SELL FRESH FISH
شعار تبلیغاتی
شعار تجاری
ما ماهی تازه می‌فروشیم!
این قافیه پردازی می‌تواند شعار شما را به شدت خاطره‌ساز نماید.
در مغز ما بیش از ۱۰۰ میلیارد سلول مغزی وجود دارد.
یعنی حدود ۱۵ برابر جمعیت کره زمین تنها در مغز یک انسان.
اما نکته جالب‌تر این است که این سلول‌ها با هم ارتباط هم دارند.
پس ارتباطاتی حدود ۱۰۰ تریلیون به وجود خواهند آورد.
اما تحقیقات نشان داده است، واژگان و جملاتی که قافیه‌دار هستند می‌توانند در ذهن ما مسیرهایی فیزیکی ایجاد کنند.
همین امر باعث می‌شود که در خاطرمانی این جملات ممکن شود.
دقیقا مثل سیم‌کشی‌های درون یک دستگاه الکترونیکی.
ما در سایت هزارمدیر مقالاتی داریم که تاکید زیادی روی اسامی خاص، تصویری و بالاخص استعاره‌‌ای داشته است.
در کتاب نام‌های تجاری تنبل زرنگ، خنثی که اولین وتنها کتاب ساخت نام( عناوین) تجاری بومی ایران است، به الگو‌هایی اشاره کردیم که اگر بر این اساس نام‌ خود را بسازید نامی درخاطرمان خواهید داشت.
هم‌چنین پیشنهاد می‌کنم مقاله نام‌های تجاری استعاره‌ای را مطالعه نمایید!
من اگر بخواهم در یک کلام مبحث قافیه را خلاصه کنم می‌توانم به ضرب‌ المثل‌های ماندگار ایرانی اشاره کنم:
شتر دیدی ندیدی!
شعار تبلیغاتی
شعار تجاری
آستین نو، بخور پلو!
بزک نمیر بهار میاد، کمبزه با خیارمیاد!
جیک جیک مستونت بود، فکر زمستونت بود!
جالب این که در برندهای ایرانی بسیار کم شعارهای ارزشمند داریم:
تنها شعاری که من توانستم پیدا کنم این بود:
سن ایچ و دیگر هیچ!!
شعار تبلیغاتی
شعار تجاری
آن هم به این دلیل که سن ایچ رهبر بازار است و می‌تواند ادعای بهترین بودن بکند.
دقیقا مثل شعار معروف کوکاکولا که می‌گفت:
یک چیز واقعی!
Its the real think
اما اگر برند برتر نبود شاید این شعار نقش یک ادعای توخالی پیدا می‌کرد.
اما سن ایچ یک شعار دیگر هم دارد که در آن هم قافیه رعایت شده است:
از میوه به آب‌میوه!
شعار
شعار تبلیغاتی
البته شعارهای سن ایچ به نسبت دیگر شرکت‌های ایرانی بهتر است اما یکی از مشکلاتشان این است که:
بسیار زود به زود شعارها را تغییرمی‌دهند!
گویا تیمی که مسئول این کار هستند باید برای گرفتن پاداش و حقوق، هر سال شعار جدیدی بسازند.
در صورتی که اگر شما به یک شعار قدرتمند رسیدید لزومی ندارد که زود به زود در صدد تغییر باشید.
اما برای نمونه چند شعار دیگر ایرانی را مثال می‌زنم.
قضاوت با خودتان.
مجتمع صنعتی مامون تهران : واحد نمونه تولید و صادرات در کشور
شرکت چاپ فر نگارنگ : تجزیه چند نسل، در اختیار ماست
شرکت سرمایه گذاری مسکن : مسکن خوب زندگی را زیباتر می کند
زر ماکارون : شایسته ذائقه ایرانی
در ادامه منتظر شماره‌های بعدی تاکتیک‌های شعار تجاری ما باشید!
اما پیشنهاد می‌کنیم که مجموعه کامل مقالات شعارهای تبلیعاتی ما را مطالعه نمایید.
Posted in: برندینگ